OPSKRIFTEN PÅ ET SUNDERE LIV

Etablering af kostvaner, der harmonerer med kroppens behov i en almindelig dansk hverdag er i mine øjne et af de sundeste tiltag, som du kan foretage. Desværre oplever jeg, at selvom langt de fleste af mine klienter, der gennemgående hører til den mere oplyste del af befolkningen, fornemmer at vide, hvad der skal til, så er der ganske langt fra tanke til handling. Og går jeg dem på klingen viser det sig nu også ganske ofte, at opfattelsen af, hvad der er sunde tiltag, langt fra altid harmonerer med, hvad jeg mener, er optimalt. Fred være med det. Vi behøver jo ikke alle leve efter de samme regler og prioritere kosten lige højt. Alligevel vil jeg opfordre dig til at gennemgå en lille øvelse, der kort og godt går ud på følgende:
 
Læs videre i den her blog om sunde kostvaner, inklusive faktaboksen, hvor jeg opsummerer, hvad der bør kendetegne en sund kost. Prøv dernæst at skrive ned, hvordan du spiser på en typisk hverdag. Vær ærlig, og undlad at nedfælde alt det du ved, at du burde gøre eller ind imellem gør. Skriv i stedet ned, hvad du i praksis ender ud med at gøre. Og spejl så dine vaner ind i de rammer, som jeg beskriver. Matcher de hinanden, eller er der uoverensstemmelser? I sidstnævnte tilfælde går næste øvelse ud på at reflektere over, hvad der skal til for at gøre dine nuværende kostvaner endnu bedre. Skal der måske planlægges lidt mere inden der handles ind? Eller skal manden/konen tages med på råd og fastlægges en fælles strategi for sundere vaner i hverdagen? Det kan også være helt andre steder, der bør sættes ind. For at komme i gang med ændringerne er det afgørende, at du virkelig tænker igennem, hvad der skal til for at skifte spor – og dernæst gør det nødvendige.
 

Guleroden ved at justere på kostvanerne er øget sundhed. Men hvad er det egentlig for en størrelse? I realiteten er sundhed mange forskellige ting, men i min optik gælder det som minimum om at få kosten til at blive en medspiller til at holde sygdom stangen. Det gælder både akutte irritationsmomenter, som en forkølelse og langsigtede trusler, som en åreforkalkning. Mindst lige så vigtigt er dog sundheden forstået som energi, overskud og trivsel. De fysiske og psykiske batterier skal sprudle fra morgen til aften, maven skal fungere uden brok, træningen eksekveres med overskud og der skal generelt være masser af vitalitet at spore, med alt hvad dette indebærer. Udvikler du dig til en storsmilende Duracell kanin er du ved at have nået målet.
 
Opskriften på sunde vaner
Punkt 1: Høj råvarekvalitet og minimal forarbejdning
Alle råvarer bør være mindst muligt forarbejdet og af bedst mulig kvalitet. Herved sikres, at indholdet af vitaminer og mineraler er optimalt. Kriteriet omfatter, at for eksempel færdiglavede ovnkartofler erstattes af hjemmelavede alternativer, fastfoodindkøb begrænses til et minimum, pålæg laves fra bunden eller indkøbes i de reneste varianter, samt andre tiltag, der sikrer den højest mulige kvalitet.
 
Punkt 2: Masser af frugt og grønt
Der skal spises frugt og grønt med fokus på variation og maksimalt indhold af centrale næringsstoffer. Variationen mellem forskellige typer frugt og grønt sikrer, at kroppen tilføres en bred vifte af de mikroskopiske plantestoffer, som er en væsentlig del af de sundhedsmæssige kvaliteter. Som udgangspunkt vil dette, sammenholdt med et tilstrækkeligt stort indtag, oppe omkring et kilogram om dagen, sikre rig tilførsel af styrkende næringsstoffer.
 
Punkt 3: Udelukkende fuldkorn
Kornprodukter bør konsekvent vælges i den grovest mulige variant og begrænses i mængde. Dette indebærer som udgangspunkt, at der kun spises kornprodukter, der overvejende er baseret på fuldkorn. Eksempler er groft rugbrød, fuldkornspasta, havregryn, brune ris og en lang stribe andre madvarer, der er baseret på hele kornet.
 
Punkt 4: Lidt, men godt fedt
Der skal indtages lidt fedt, i hvert eneste hovedmåltid. I praksis vil et tilvalg af fed fisk i dagskosten, integration af nødder og mandler i måltiderne og anvendelsen af planteolier i salater og andre retter sikre en høj fedtkvalitet i kosten. For at give plads til de sunde fedtstoffer kan det være nødvendigt at fjerne andre. Det kan fx ske ved at lade spegepølsen vige for makrel i tomat, og feta osten blive erstattet af små stykker oliven eller avocado.