SUND PERFORMER PÅ JOBBET

Inden for lederudvikling er det meget populært at formidle redskaber til personligt lederskab. Sidstnævnte inkluderer aspekter som effektiv opgavehåndtering, optimal fordeling mellem pauser og topindsats, nærvær under møderne og meget andet. Et af de aspekter, som også behandles, men efter min opfattelse alt for rudimentært, er kosten og motionen. Godt nok lægges der op til at spise hyppigt, for at sikre et mere stabilt blodsukker, og det skorter heller ikke på opfordringer til at dyrke en masse motion. Men det er ligesom at kurserne – i tråd med de fleste virksomheders egen tilgang til området – kun lige kradser i overfladen. Det er rigtig, rigtig uheldigt, for i de talrige livsstilsinterviews og –undersøgelser, som jeg har udført på ledere i det danske erhvervsliv, ser jeg en foruroligende tendens til at helbredet skranter. Bevares, ikke hos hver og én. Men i runde tal er jeg nødt til at give 35-40 procent af mine klienter en halvkedelig dom med på vejen, som kræver en helhjertet indsats, for at bringe krop (og psyke) tilbage på rette spor. Hvis der nu var tale om mennesker tæt på pensionsalderen, der gennem et langt og travlt arbejdsliv havde slidt sig selv ned, var det én ting. Men en stor del af mit klientel tæller unge fremstormende ledere, der ser frem til 25-35 års erhvervskarriere, og det er i denne gruppe af skrantende unge, at tallene bekymrer. Typisk finder jeg ting som en fedtprocent, der er alt for høj, og primært lokaliseret der hvor det gør mest ondt, nemlig i maveregionen. Eller et blodtryk, der ligger langt over anbefalingerne, og dermed vidner om enten konstant forhøjet stressniveau eller en vis grad af åreforkalkning. Hvis det da ikke er begge dele, der allerede har ramt kroppen. Også alt for høje koncentrationer af potentielt kredsløbsskadeligt LDL-kolesterol, et fasteblodsukker, der er dysreguleret og flere andre ting hører til de daglige oplevelser af den mere kedelige karakter.
 
Men hvad er årsagen til denne triste tendens til at selv unge kroppe lider overlast? Ofte er der tale om en kombination af flere faktorer, men helt afgørende er, at livsstilen rent kostmæssigt ikke er på plads, ligesom der enten trænes alt for lidt eller helt forkert. Måltider og træningspas skippes, når møderne går over tid, motivation og overskud til at planlægge dagens måltider allerede aftenen inden eller senest fra morgenstunden mangler. Når der endelig trænes sker det i et omfang, som gør mere skade end gavn. Og sådan kunne jeg blive ved. Ofte drejer det sig slet og ret om, at det ikke er gået helt og holdent op for de spirende topchefer, at kosten, motionen og de andre livsstilsaspekter er helt afgørende brikker i udviklingen og vedligeholdelsen af et toppræstationsniveau. Det er rigtig uheldigt, for konsekvensen af denne vanrøgt af kroppen vil for alle være, at de leverer en mindre indsats, end de kunne. Måske ikke lige her og nu, men om nogle timer, uger, måneder eller år, og uanset om det er det ene eller andet, så er det hamrende ærgerligt, at talentet spildes. Derfor lyder min helt personlige opfordring til dig, der gerne vil præstere det ypperste, som talentet rækker til: invester noget energi på at skabe et stærkt fundament for din personlige vækst. Det kræver, at du afser ressourcer til at få en stribe helt centrale livsstilsparametre rodfæstet, som en naturlig del af tilværelsen.
 
Centrale elementer i det personlige lederskab
Personligt lederskab handler om rigtig mange ting. På mit felt er de primære indsatsområder, der både på kort og lang sigt vil gavne livet som karriere- og fritidsmenneske:
 
1.     Styrkende kostvaner, der holder immunforsvaret stærkt, skaber fundamentet for udviklingen af en ekstra kvik hjerne og som holder energiniveauet på et stabilt højt niveau.
2.     Motion, der plejer krop og psyke. Musklerne og kredsløbet skal udfordres på deres respektive styrke, men motionen skal også være et mentalt pusterum i en travl hverdag.
3.     Tilstrækkelige mængder søvn, der får dig til at vågne frisk og veludhvilet, morgen efter morgen.
4.     Pusterum, der sikrer en optimal restitution. Det gælder såvel fysisk, som psykisk, at der efter enhver overbelastning følger en kortere eller længere periode, hvor du kan sunde dig ovenpå strabadserne og give krop og psyke lejlighed til at vokse til et højere niveau.
 
Det er vigtigt, at alle fire elementer er på plads, for kæden er kun så stærk, som det svageste led. Du er derfor ikke nogen top performer, så længe du ikke kan tjekke af på at opfylde hvert eneste punkt.