HVEM BÆRER ANSVARET FOR DINE DELLER?

Jeg har lige besøgt nogle af mine barndomsvenner, og det var smadderhyggeligt, men også tankevækkende. Mange af dem er udfordret af det samme som min himmerlandske familie, en del af mine nuværende venner og endda flere af de løbeivrige kollegaer i Running26: Fedme. Ikke alle er det som man klinisk vil definere som fede, men de er så sandelig heller ikke slanke. Når jeg hører dem tale om kroppens status, så er det tydeligt, at det synlige spæklag ikke er en bevidst fremprovokeret tilstand, der skal hjælpe dem gennem en lang og hård vinter. Tværtimod er det et irritationsmoment, som de har svært ved at komme til livs. Hvordan kan det være, at selv yngre, aktive mennesker kæmper en fortvivlet kamp mod kiloene? Er det virkelig så svært at holde sig slank? Tilsyneladende ja, for ellers er jeg sikker på, at min omgangskreds fyldte mindre i klæderne, end tilfældet er.
 
Når nu det er så stort et problem skyldes det, at vores omgivelser i høj grad gør det let at blive fed, mens det er langt vanskeligere at dyrke den slanke stil. Tænk bare på, hvor let det er at få fingre i lækkerbiskener med ringe mæthedsværdi, men masser af kalorier. Er du sulten, eventuelt bare for sjov, så er der sjældent mere end et par meter og kroner til en madvare, der kan tilfredsstille dit umiddelbare behov. Det gælder for resten ikke kun i Danmark, kan jeg attestere efter to forlængede weekender i Tyskland, hvor det er mindst lige så let at blive fristet af de forkerte ting.
 
Siden tilgængeligheden af de forkerte sager er så udpræget, er det så i virkeligheden samfundets skyld, at så mange bliver fede? Tja, det mente i hvert fald en tilhører ved et af mine seneste foredrag om sund ernæring, der efter foredraget kom op til mig og med indignation i stemmen gav udtryk for, at han fandt det yderst urimeligt, at jeg under hele mit foredrag havde fået det til at lyde, som om det var tilskuernes eget ansvar, at rette kosten ind. Nuvel, det mener jeg altså stadigvæk, at det er. For selvom samfundet gør det en kende vanskeligt at holde sig på dydens smalle sti, så er det altså ikke umuligt. Jeg har masser af succeshistorier blandt mine klienter, og jeg kan godt garantere for, at det ikke er gennem ændring af det omkringliggende samfund, at de har evnet at tage livtag med dellerne. I stedet har de succesfuldt indstillet sig på de vilkår, som tilværelsen nu engang byder på og foretaget små relevante justeringer, som gør det muligt at begå sig i et fedmeforårsagende samfund, uden at blive ramt. Det samme kan du, hvis du virkelig vil. Og dermed er vi ved sagens kerne: det er hverken latterlige fedtskatter eller smagfulde frugtordninger, der redder dig. Derimod er det din egen motivation for at trodse fedmetrenden, der er afgørende for din succes. Hvis du virkelig, virkelig ikke ønsker at blive fed, og er villig til at gøre det der skal til for at holde kaloriebalancen intakt, så vil det lykkes dig.
 
Tre justeringer, der får bugt med kalorierne

  1. Få rørt dig, rigtig meget. Uha, det er kontroversielt, for de fleste af os har jo alt for travlt til at finde tid til dagligt motion. Til dette vil jeg kun citere en tidligere britiske premierminister, der i 1800-tallet sagde ”Hvis du ikke har tid til motion i dag, må du finde tid til sygdom senere i livet.” Og så understrege, at en times fysisk aktivitet – ikke nødvendigvis træning – bør være mindstemålet.
  2. Tak nej til de forkerte madvarer. Har du læst mine tidligere klummer, så ved du, at grønt, kød, fisk og fjerkræ, nødder, avocado og andre gode fedtkilder, markerer basen i en sund dagskost. Det gør franskbrød, pasta, mælkedrikke, kager, alkohol – inklusive rødvin – og skippede måltider ikke. Selvom det i starten kan være svært, så øv dig i at sige nej lidt oftere, til de ting, der ikke umiddelbart hører til i basiskosten.
  3. Hvil ørerne. Øh, hvordan hænger det lige sammen med det første punkt? Jo, ganske fint, kan jeg godt love dig. For akkurat lige så vigtigt det er at motionere kroppen, lige så vigtigt er det, at give krop og psyke nogle velfortjente pusterum. Et stigende antal undersøgelser viser, at såvel stress, som søvnmangel, er nogle af vægttabets største modstandere. Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på at tilgodese kroppens behov ved blandt andet at sove masser af timer hver eneste nat, begrænse omfanget af multitasking og generelt give dig selv en pause i løbet af dagen.