PÅSKEFROKOSTENS FALDGRUBER

Sildemadder, snaps og påskeæg hører vel nærmest påsken til. Ofte kan du lægge en solid brandert, kiks og kager, fede oste og en masse andre kropsfornærmende elementer oveni. Hvad er egentlig konsekvensen af sådan en udskejelse, spørges der ofte om, når jeg holder kostforedrag op imod en højtid, og svaret er, som så ofte, at ”det kommer an på…”, ja, på så meget. Fx hvor meget af maden du spiser. Hører du til dem, der bare propper i hovedet, uden på noget tidspunkt at mærke efter, om maven er ved at være fyldt, så kan du som minimum være garanteret en vægtstigning den efterfølgende dag.
Jeg har regnet lidt på kalorieindholdet i en almindelig påskefrokost a la dem som mine himmerlandske frænder kaster i hovedet, og heri er der kalorier nok til at dække dagsbehovet for en voksen mand i et par dage. Vægtstigning er alt andet lige et af de mindre onder, for efter 75-125 kilometers løb har du såmænd afregnet for kalorierne.
Værre er det, hvis du hører til den trods alt lille gruppe danskere, der kombinerer et strabadseret kredsløb med en massiv omgang overspisning. De vågner typisk op på hospitalet efter at være faldet i en gedigen madkoma. Et eller andet sted tragisk, men ikke desto mindre sandt. Så er der tømmermandstypen, der drikker lige så meget, som han kunne tåle som 18årig, og vågner op med et hoved, der tydeligt fortæller, at der med dobbelt eller tredobbelt alder følger langt flere kvaler. Også når det gælder alkoholens eftervirkninger.
Nå, men er min pointe så, at påskehyggen – hvilket prøjseren i mig må konstatere altid er lig med druk og ædegilde her i Danmark -  skal droppes helt og holdent? Næh, egentlig ikke. Jeg vil egentlig bare minde dig om, hvad det er, at du udsætter din krop for. Disse strabadser må du så spejle ind i din personlige målsætning. Ønsker du at være slank indenfor en overskuelig periode er det uhensigtsmæssigt at overspise i Påsken. Tiden skulle hellere bruges til at motionere flittigt. Er målet at komme i form til en af forårets løbekonkurrencer bør du nok også lige holde dig for øje, at der går adskillige dage efter et større alkoholindtag, før end kroppen er helt oppe på dupperne og klar til at give den fuld smadder i træning. Og stræber du generelt efter sundhed, så husk, at påskebordet byder på masser af gode sager. Men også talrige usunde fristelser. Vælger du rigtigt kan du rejse dig fra bordet uden anger.