Start – parat – tab dig!

 
Selvom det ikke lige er til at se på termometeret, så nærmer sommeren sig med hastige skridt. Med lyset og varmen kommer også de første store motionsløb, som trækker tusindvis af deltagere. Hører du til dem der henter motivation i at stille op ved målstregen og gøre dit bedste for at komme i mål så hurtigt, som muligt, så har jeg et godt tip: trim kroppen.
Hvert eneste overflødigt kilo bremser din fremdrift og forringer derfor sluttiden. Irriterende, fordi det er unødvendigt, at rende rundt med trukket håndbremse. Den teoretiske gevinst ved at tabe sig er 2-3 sekunder pr. kilometer. Vel at mærke for hvert kilo du smider! Det betyder så også, at du ved at smide 5 kg kommer 20-30 sekunder tidligere i mål på din 10 kilometer. Mindst. For mange løbere vil hente markant større udbytte ved at tabe sig.
Målet med denne klumme er ikke at skabe en anorektisk bølge blandt landets motionsløbere. Men fakta er blot, at de fleste løbere er ganske ærgerrige, når det kommer til sluttid og placeringer. I den forbindelse er vægtoptimering et afgørende skridt, der kan give lige så meget, som de hidsigste intervaller. Så er du lidt blød i kanten vil det være tosset ikke at angribe de overflødige kilo. Til forskel fra intervallerne gælder det om at optimere vægten et godt stykke tid før konkurrencen. Ideelt set rammer du din idealvægt 6-8 uger før konkurrencen, så du slipper for at være i kalorieunderskud de sidste uger op til løbet, hvor øget træningsbelastning gennem ekstra hårde intervaller stiller krav til fyldestgørende ernæring. Med majoriteten af forårsløbene placeret hen over sommeren kræver det ikke den store kugleramme at regne ud, at det er ganske snart, du skal i gang med at høvle kiloene af kroppen. Faktisk allerhelst i går, men senest i morgen, hvis det drejer sig om mere end 2-3 kilo.