SLANK FØR JUL!

Det værste ved at være kostvejleder er konfrontationen med de mange klienter, der har slappet lidt for meget af hen over sommeren, og derfor møder op med større deller, end da vi skiltes for en god måneds tid siden. ”Værste” skal i den forbindelse tages med et gran salt, for det forlænger jo blot vores samarbejde, og da de fleste af mine klienter er søde og rare mennesker, der søger assistance til at hive mere energi, sundhed og styrke ud af en præstationsoptimeret livsstil, så gør det skam ikke noget, at vi skal følges ad ind i efteråret.
 
Ligesom efteråret er højsæson for mine foredrag er det også det tidspunkt, hvor rigtig mange individualister er motiverede for at give den en ekstra skalle rent kostmæssigt. Typisk er det genetablering af en attraktiv kampvægt, der er første mål, mens det senere på efteråret i stigende grad bliver energi og overskud, der får højeste prioritet. For nu at blive ved dellerne, så er den primære årsag til deres vækst, at sommeren, med sine lange lyse dage, feriestemning, ubændig tørst og manglende rutiner, gør det vanskeligt at holde sig på dydens forholdsvis smalle sti. Problemet er ikke nyt, for da jeg i sluthalvfemserne og igennem nulnullerne arbejdede med fedmeforskning, var det netop sommerperioden, der var den absolut vanskeligste periode at styre vores såkaldte forsøgspersoner i.
 
Selvom det kun er få uger siden, at det var dejlig varmt, så er sommeren gået på hæld og næste udfordring bliver julen. Derfor er det på høje tid at få defineret et konkret efterårsforsæt, der skal række helt frem til julen. Det kunne være dellebekæmpelsen, så der er lidt at give af, når julen står for døren. Er dit mål at komme ned i vægt, så kunne følgende være relevante forsæt, som hver især bidrager til et flot resultat:
1.     Jeg vil skippe de tomme dessertkalorier i hverdagen. Punktet er benhårdt, for mange har netop vænnet sig til at forkæle ganen med lidt is, chokolade og andet mundgodt. Og indrømmet, det smager herligt. Problemet er bare, at dessertmaven er koblet fuldstændig fra vores normale appetitregulering, og derfor er det så godt som altid fedende ekstrakalorier, der følger med hyggespiseriet.
2.     Jeg vil nyde en halv flaske god vin i weekenden. Pointen er ikke, at du partout skal til at drikke i weekenden. Til gengæld vil jeg gerne kanalisere alkoholindtaget væk fra hverdagene, og over i weekenden. Samt ned i mængde.
3.     Jeg vil slukke tørsten i vand, kaffe, te og andre kaloriefri drikke. For nylig havde jeg atter et eksempel på en klient, der primært hentede sine overflødige kalorier fra skummetmælk, juice og andre kilder til flydende kalorier. Måske det også var et relevant indsatsområde for dig?
4.     Jeg vil skære ned på portionerne. Rigtig mange har vænnet sig til at spise rigtig store mængder hen over sommeren. Ofte er det frugt og grønt i spandevis, der er røget indenbords. Maven vænner sig til de store portioner – og fra dem igen, hvis du ”tvinger” den til det – og det kan være fatalt, især hvis det er mere kalorietunge alternativer der begynder at erstatte grønsagerne.
5.     Jeg vil etablere den motionsrutine, som jeg længe har drømt om. Hvis du hører til dem, der tænker mere over, hvad du burde gøre, end reelt får det gjort, så er det nu, mens dagene er lyse og venlige, at du skal tage det afgørende næste skridt, og komme i gang. Gør det der skal til, fx at melde sig til et fast hold, få indkøbt de manglende sko og/eller afsat tiden i ugens stramme kalender.