DET ER JUL, DET ER COOL...

Nyd julen. Du fortjener en periode med afslappet hygge. Men når julen er forbi, så kig ind i det nye år, og overvej, hvad det skal byde på. Her kommer mit bud på, hvad der kunne indgå i overvejelserne.
Hører du til de mange mennesker som målrettet går efter vægttab, når champagnen er drukket og kransekagekrummerne tørret af mundvigene, så tøv lige en kende. Jeg er nemlig af den klare overbevisning, at du er langt bedre tjent med at gøre antiinflammatorisk livsstil til dit forsæt: 
1.    Et psykisk hårdt pres kan sætte fysiske spor i kroppen. Og uanset om du vil være ved det eller ej, så er et arbejdsliv i overhalingsbanen lig med øget fysisk pres. Kroppens evne til at modstå dette beror i stor grad på dine kostvaner, optimeret søvn, ideelle træningsrutiner og andre dele af den antiinflammatoriske livsstil. Vil du fortsætte med at præstere i hverdagen er du derfor pinedød nødt til at optimere på livsstilen, og her er antiinflammatorisk kost en af nøglerne til langtidsholdbarhed.
 
2.    Træning fremkalder inflammation. Også god træning. Faktisk har man i studier eftervist, at så lidt som 30 minutters hård træning kan give forhøjet niveau af inflammationsmarkører op til tre døgn efter belastningen. Kender du til ømme muskler og måske endda små som store skavanker i bevægeapparatet, så har du mærket inflammationen på egen krop. Du kan sagtens tåle den, hvis resten af hverdagen i øvrigt er relativt fri for belastning (fysisk som psykisk). Men ved at leve antiinflammatorisk mindsker du risikoen for skader og irriterende småsygdomme, samtidig med at du forkorter din restitutionstid.
 
3.    De fleste af mine klienter lever af hjernens kompetencer. Gælder det også for dig, at det er hjerne”musklen”, som er dit vigtigste aktiv, så hold dig for øje, at hjernen skal plejes og beskyttes på akkurat samme måde, som muskler, led, sener, kredsløb og alt andet væv. En antiinflammatorisk livsstil sigter direkte mod at give hjernen de bedst mulige arbejdsvilkår, ved både at forsyne den med det optimale brændstof, minimere dens ødelæggelser og maksimere dens restitution.
 
4.    Du vil højst sandsynlig komme overflødige deller til livs. Selvom det ikke er strengt påkrævet at tabe sig – med mindre livvidden overskrider de officielt definerede grænser på 80 cm for kvinder og 94 cm for mænd – så har mange af de mennesker, jeg møder, ambitioner om at trimme kroppen. Den antiinflammatoriske kost, som båder rummer intelligente til- og fravalg, vil i de fleste situationer hjælpe kroppen med at finde sin idealvægt.
 
5.    Selvom det er lidt kedeligt at runde af med at tale om de meget langsigtede gevinster, så er det værd at hæfte sig ved den massive risiko for udvikling af livsstilssygdomme, som vi alle bærer rundt på. Det bliver kun værre af stillesiddende arbejde, rødvinshygge og overdådige middage, som nemt kan virke proinflammatoriske (=inflammationsfremmende). Hører disse elementer til det liv du lever, så er det usandsynlig vigtigt, at du skaber en sund og stærk modpol, der hjælper kroppen med at absorbere den misrøgt. som du byder den, uden at tage skade. Antiinflammatorisk kost, som nærmest kan defineres som sund kost på steroider, er således et vigtigt forebyggelsesredskab. Pointen er måske en kende usexet, især hvis du er ung og føler dig udødelig. Men det er nu ikke helt tosset at gøre en indsats for at styre udenom de værste skavanker. Og da slet ikke, når forebyggelsesstrategien også rummer flere andre her-og-nu-effekter.
 
Har du fået mod på at give den antiinflammatoriske livsstil ekstra opmærksomhed, så er der, klummens titel til trods, ingen grund til at vente til det nye år. Allerede nu ligger min bog ”Den store antiinflammatoriske kostguide” hos landets boghandlere, så skriv den på ønskesedlen. Og mens du venter på at blive begavet, så besøg min facebook side facebook.com/antiinflammatorisk. Her deler jeg nyheder og meget andet relateret til den antiinflammatoriske livsstil. 1. december åbner jeg tilmed op for den antiinflammatoriske julekalender. Bag lågerne gemmer der sig konkrete træningsøvelser, inspirerende opskrifter, motivationsstrategier og meget mere, som hjælper dig i gang med denne afsindigt værdifulde livsstil.  Så hop med på vognen og glæd dig over en forrygende afslutning på året!